Multiplex má pro nás zase něco nového! Možná si řeknete, že XENO je tady už nějaký ten pátek, prostě "stará vesta" - ale podívejte se pozorněji! XENO můžete postavit jako svahový větroň nebo jej můžete motorizovat prostým "zacvaknutím" motorové gondoly se střídavým motorem se sklopnou vrtulí. Ve verzi "UNI" už ve stavebnici máte všechny díly draku (gondolu, náhon s ložiskem, motorové lože a sklopnou vrtuli), které pro elektrifikaci potřebujete. A nejen to - můžete zvolit motor menšího výkonu, s nímž je XENO normální motorový větroň schopný setrvale stoupat pod úhlem až 45°. Nebo motor o třídu výkonnější, který XENO promění v obratného akrobatického plnokrevníka schopného vertikálního stoupání!
XENO je při rozpětí 1245 mm už hezky velké, ale díky odnímatelným svislým ocasním plochám a uniIkátnímu středovénu "piánovému pantu" jej prostě přeložíte napůl a složíte do elegantní brašny, kterou Multiplex rovněž nabízí.
XENO ocení každý pilot, který dává přednost rychlejším, obratnějším a divočejším modelům menších rozměrů, má rád svahové létání a má aspoń tříkanálovou RC soupravu vybavenou mixem pro lelevony. XENO může létat jako klasický větroň na svahu i jako motorový větroň nebo nadupané akrobatické samokřídlo. XENO může díky kompaktnímu tvaru a takřka nezničitelnému pěnovému ELAPORu posloužit i jako model pro začátečníka - ale doopravdy si jej užije každý, kdo již zvládá pilotáž motorového modelu s křidélky a umí zalétnout základní akrobatické obraty.
Všechny hlavní části modelu jsou zhotoveny vstřikovým lisováním do negativních forem z vysoce odolné pěnové hmoty ELAPOR. Křídlo uprostřed spojené "pianovým pantem" s elegantními odnímatelnými svislými ocasními plochami má hlavní nosník z uhlíkového kompozitu. Šachty pro serva elevonů a kanály pro jejich kabely jsou již vylisovány, takže dokončení křídla je hračkou. Trupová gondola sestává ze dvou plastových výlisků spojených čepem ve stylu "pianového pantu" tvořicích pevnou "vaničku" pro RC vybavení a popř. pohonnou jednotku. Nasunutím krytu kabiny se křídlo zajistí v napřímené letové poloze.
Pro ovládání modelu je třeba RC souprava s mixem pro elevony (křidélka mixovaná také jako výškovka) nebo klasická RC souprava s dodatečným elektronickým mixérem zapojeným mezi přijímač a serva. XENO je konstruováno pro serva Hitec HS-82MG (resp. Multiplex Tiny-MG) - použití mikroserv s odolnými kovovými převody vřele doporučujeme vzhledem k velkému dynamickému namáhání za letu a riziku poškození při přistání.
"Elektrifikace" Xena se provádí s využitím dílů, které jsou ve verzi "UNI" součástí stavebnice. Stačí doplnit svůj vlastní motor (střídavý s rotačním pláštěm o průměru 28 mm; dodávané motorové lože je univerzální, a mělo by umožnit montáž většiny motorů této velikosti) a regulátor. Pohonná jednotka se do modelu upevňuje "zacvaknutím" a lze ji do modelu kdykoliv doplnit nebo ji kdykoliv vyjmout. Ve všech případech je motor uložen v těžišti uvnitř trupové gondoly, kužel se sklopnou vrtulí pohání prostřednictvím prodlužovací hřídele. Pro motory jsou ve stavebnici obsaženy adaptéry pro hřídele o průměru 3,2 a 4,0 mm. Dodávaná vrtule s listy Aeronaut 8x5" je vhodná pro "základní" verzi pohonu.
Pro napájení motoru budete potřebovat tříčlánkovou Li-poly sadu 900-1200 mAh s proudovou zatížitelností aspoň 20C; pro větroňové provedení potom 4,8 V přijímačový akumulátor NiCd/NiMH ze čtyř tužkových článků.
Stavebnice verze "UNI"obsahuje: díly draku pro model větroně i elektroletu: výlisky polovin křídla a svislých ocasních ploch z ELAPORu, kompozitové nosníky křídla, plastové výlisky přídě trupové gondoly, krytu kabiny v provedení větroň, drobné díly, páky, táhla a další příslušenství pro stavbu, kryt kabiny "elektra", lože motoru, hřídel náhonu s ložiskem, vrtulový kužel se sklopnými listy 8x5", arch samolepek a podrobný obrázkový návod.
Rozpětí | 1245 mm |
Hmotnost | 550 - 690 g |
Náročnost pilotáže | P2,P3 |
Ovládané funkce | M,E(2) |
Plocha křídla | 32 dm2 |
Stavební náročnost | S1 |
RC modely / RC letadla / RC modely / Rychlostavebnice / Větroně / Sportovní |