DeHavilland of Canada DHC-2 Beaver neboli Bobr, vyvinutý v Kanadě krátce po 2. světové válce, se stal synonymem letadla pro "bush flying", nenáročného dříče, který pilota a šest cestujících bezpečně přepraví vždy a všude. Beavery s kolovým podvozkem i s plováky létají dodnes nad ledovou tundrou Kanady, v pouštích Nového Mexika, na Jižním pólu, v Africe nebo Austrálii...Inspirací pro náš model jsou Beavery létající ve službách společnosti Harbour Air operující nad vodami posetými stovkami ostrůvků mezi kanadským přístavem Vancouver, stejnojmenným ostrovem a americkým Seattlem.
Našeho nového Beavera z takřka nezničitelného pěnového EPP na obloze díky rozpětí 1520 mm rozhodně nepřehlédnete, ale určitě vás potěší i při pohledu zblízka. Máme tu prosklenou kabinu s palubní deskou a sedačkami, maketový kolový podvozek, funkční poziční světla a křídlo s charakteristickými vzpěrami a účinnými štěrbinovými vztlakovými klapkami, jak se na letadlo s krátkým vzletem a přistáním sluší a patří! Velké rozměry, atraktivní vzhled, maketové detaily a funkce, příjemné letové vlastnosti - prostě ideální rekreační model pro každého, kdo už spolehlivě zvládnul pilotáž školních modelů, jako jsou Pioneer, Beta 1400, Alpha 1500...
Trup modelu z pěnového EPP je dodáván s namontovaným střídavým motorem s rotačním pláštěm CD4018-850, s osazeným 40 A střídavým regulátorem a servy směrovky, výškovky a klapek. V přední spodní části trupu se nachází prostor pro akumulátory snadno přístupný díky odnímatelné pěnové krytce. Odnímatelná je rovněž krytka na "stropu" kabiny umožňující snadné propojování prodlužovacích kabelů serv křidélek a nastavování serv klapek, směrovky a výškovky. Plastový motorový kryt je snímatelný, upevněný šrouby po stranách a nahoře.
Ocasní plochy z EPP se upevňují k trupu pomocí šroubů. Serva směrovky a výškovky jsou uložena v kabině a jsou přístupná po sejmutí krytky ve stropu kabiny.
Křídlo rovněž z pěnového EPP s polosouměrným profilem je dvoudílné, spojované třemi trubkovými uhlíkovou spojkami a nasouvané z boku na trup. Na místě jsou zajištěna dvojicemi plastových zámků na spodní straně křídla. Křidélka typu Frise zavěšená na maketových závěsech jsou ovládána dvěma mikroservy uloženými v křídle s krátkými přímými drátovými táhly. Štěrbinové vztlakové klapky jsou ovládány jedním servem uloženým v kabině prostřednictvím drátových lanovodů.
Dvoukolový podvozek s ovládanou ostruhou je drátový, s plastovými maketovými kryty doplňky. Hlavní nohy jsou snadno demontovatelné - kdykoliv se můžete rozhodnout pro dokoupení a dodatečnou montáž plováků.
Ovládána jsou křidélka, vztlakové klapky, směrovka (se spřaženou ostruhou), výškovka a otáčky motoru.
K ovládání modelu budete potřebovat přinejmenším čtyřkanálovou (pokud nebudete používat klapky), ale raději aspoň šestikanálovou RC soupravu, která umožňuje nezávislé ovládání a nastavování serv křidélek a především ovládání vztlakových klapek. V tom případě můžete nastavit malou diferenciaci výchylek křidélek; pro začátek doporučujeme 10-20% - tj. výchylka křidélka dolů je poněkud menší ve srovnání s výchylkou nahoru. Tímto způsobem se zpříjemní ovládání modelu, který bude mít menší tendenci vyplavávat ze zatáčky. Podobného účinku můžete dosáhnout i pomocí mixu křidélka-směrovka, ideální je kombinovat obojí - s mixem křidélka-směrovka "podchytíte" úvodní přechod do zatáčky, diferenciace vylepší vlastní průlet zatáčkou. Ale nic z toho není opravdu nezbytné, Beavera bez problémů zvládnete "ručně", bez jakýchkoliv mixů. To platí i pro trimování výškovky při vysunutí klapek - Beaver se chová skoro pořád vzorně neutrálně.
Pro napájení Beavera jsou optimální Li-poly tříčlánky 1800 mAh se zatížitelností aspoň 20C. Při prvním zapnutí palubní elektroniky nezapomeňte provést kalibraci rozsahu plynu regulátoru otáček dle návodu k obsluze.
Beaver je určen pro mírně pokročilé modeláře. Model, jakožto polomaketa sportovního "bednovitého" hornoplošníku, vás seznámí s některými vlastnostmi, které jsou pro podobné stroje typické - bude po vás požadováno správné koordinované ovládání modelu směrovkou, křidélky i výškovkou. Tuto zkušenost "jako když najdete" nejpozději hned poté, co se pustíte do létání se svým prvním akrobatickým modelem nebo (polo)maketou jakéhokoliv druhu. Seznámíte se také s používání vztlakových klapek při vzletu a přistání - věříme, že si krátké vzlety a přistání, "plazení na minimálce" a další "fajnovosti" si budete brzy vychutnávat stejně jako my s naším prototypem. Doménou Beaveru je samozřejmě klidné poletování, které dá vám i kolegům na letišti dost času na vychutnání "bobřích" tvarů, ale po menším "rozjetí" spolehlivě zvládá přemet, souvratové zatáčky a sudový výkrut. Prostě sportovní hornoplošník, jak má být!
ARF set obsahuje: hotový model s kolovým podvozkem s osazeným střídavým motorem, dvoulistou vrtulí s kuželem, regulátorem otáček a 5 servy, sadu drobného příslušenství a návod.
Délka | 960 mm |
Rozpětí | 1520 mm |
Hmotnost | 1275 g |
Náročnost pilotáže | P2 |
Ovládané funkce | S,V,K(2),M,F |
Plocha křídla | 28 dm2 |
Stavební náročnost | S1 |
RC modely / RC letadla / RC modely / RC Sety / Pro pokročilé / ARF |