Řada větroňů Grünau Baby - a především zdokonalené provedení IIb - německého konstruktéra Edmunda Schneidera patřila ve 30. a 40. letech mezi vůbec nejrozšířenější letadla. "Bejbiny" byly dostatečně výkonné pro termické létání, dost robustní pro základní akrobacii i přistání v terénu, snadno se stavěly a opravovaly i v podmínkách truhlářské dílny. Odhaduje se, že v nejméně 20 zemích světa bylo postaveno přinejmenším 4 000 kusů (ale v literatuře se objevují i čísla jako 6 000, 10 000 nebo dokonce 15 000) - kromě strojů z původní továrny v Dolním Slezsku v Grünau na tehdy německé straně Krkonoš, strojů vyráběných v licenci ve Velké Británii, Austrálii, Švédsku, Brazílii, vychrlily záplavu "Bejbin" pro výcvik pilotů Luftwaffe letecké i nábytkářské továrny na celém území okupované Evropy - třeba ve Francii nebo u nás. A další stovky větroňů vznikly amatérskou stavbou v plachtařských klubech - v Čechách je před válkou hojně stavěly německé i české kluby.
Šestimetrová Grünau Baby IIb z produkce firmy Black Horse určená především pro aerovlek a termické létání věrně reprodukuje tvary skutečného stroje a bere i ohled na původní konstrukci. Trup tvoří lehká konstrukce z překližkových a balsových přepážek a smrkových a balsových podélníků potažená balsou a nažehlovací fólí Oratex imitující plátno. Pro snadnější přepravu je trup dvojdílný, dělený na úrovni náběžné hrany křídla. Přístup k palubní elektronice zajišťuje odnímatelný kryt - v kokpitu najdete maketu palubní desky a pilota tisknoucího se soustředěným výrazem knipl při ustřeďování větroně do stoupavého proudu. V přídi je již zabudován vlečný háček pro aerovlek.
Čtyřdílné křídlo nasouvané z boku na spojku tvořenou dvěma robustními duralovými trubkami je klasické konstrukce s torzní skříní s balsovým tuhým potahem a potahem nažehlovací fólií Oratex. Vnější části křídel s křidélky jsou demontovatelné, spojují se duralovými trubkovými spojkami a zajišťují šrouby. Křidélka jsou ovládána dvěma páry serv s krátkými přímými táhly; realisticky tlustý profil křídla s klenutou střední křivkou dává dostatek prostoru pro použití serv libovolné velikosti. Konstrukce křídla je připravena pro instalaci duralových aerodynamických brzd systému Schempp-Hirth (nejsou součástí stavebnice).
Ocasní plochy v klasickém uspořádání jsou konstrukční celobalsové, celý ocas je opět potažen Oratexem. Pro snadnější přepravu jsou vodorovná i svislá ocasní plocha demontovatelné, upevňované šrouby. Poloviny výškovka jsou ovládány prostřednictvím krátkých drátových táhel silnými servy standardní velikosti uloženými ve vodorovném stabilizátoru. Směrovka je ovládána lankovým náhonem, servo směrovky je uloženo v prostoru kabiny.
Přistávací zařízení je jako u "dospělé" Bejbiny tvořeno lyží odpruženou gumovými bloky (model pro tento účel vtipně využívá pěnová podvozková kola).
Pro ovládání modelu budete potřebovat 7-8 serv standardní velikosti - pro vlečný háček vystačí běžné typy s tahem 3 kg.cm, pro křidélka a ocasní plochy je vhodné raději volit serva s tahem 10 kg.cm nebo více. Použijete-li brzdy, doporučujeme silnější standardní serva 5-6 kg.cm. Vzhledem k velkém rozměrům a hmotnosti modelu věnujte maximální péči palubní instalaci - používejte kroucené kabely o velkém průřezu, přijímačové akumulátory o velké kapacitě s dostatečnou proudovou zatížitelností atd.
RC souprava v zásadě vystačí běžná šestikanálová počítačová s mixem flaperony pro ovládání křidélek, mixem pro 2 serva na výškovku a přepínačem pro ovládání vlečného háčku, ale vhodnější bude použít pokročilejší 8- nebo vícekanálovou umožňující individuální nastavování všech ovládaných funkcí a serv.
Stavebnice obsahuje: konstrukční trup, křídlo a ocasní plochy potažené Oratexem, sadu příslušenství a návod.
Délka | 2740 mm |
Rozpětí | 6000 mm |
Hmotnost | 17500 - 14000 g |
Náročnost pilotáže | P3 |
Ovládané funkce | S,V(2),K(4) |
Stavební náročnost | S3 |
K29MV18378 | Startovací vozík pro větroně o rozpětí 4,5 - 6 m |
RC modely / RC letadla / RC modely / Rychlostavebnice / Větroně / Polomakety |