Celokovový dvoumístný cvičný větroň L-13 Blaník vyráběný od roku 1958 do roku 1978 patří k nejvýznamnějším československým příspěvkům světovému letectví. Nesmírně oblíbený stroj pro výcvik pilotů, ale schopný i základní akrobacie a použitelný i k dálkovým přeletům si do svých letových deníků zapsaly tisíce plachtařů po celém světě. Nyní si jej můžete do vašeho hangáru pořídit i vy ve speciální české "celoplechové" edici. Součástí stavebnice je arch samolepek umožňující Blaník postavit s prakticky libovolným imatrikulačním číslem OK-xxxx, takže můžete mít bratříčka vašeho "dospělého" větroně. Naši slovenští přátelé si samozřejmě mohou místo OK nalepit imatrikulaci OM-xxxx.
„Skorotřímetrový“ Blaník z produkce firmy Black Horse je určený především pro aerovlek a termické létání. V jeho konstrukci se také počítá s motorizací instalací střídavého elektromotoru třídy AXI 2826 se sklopnou vrtulí do přídě modelu.
Trup tvoří lehká konstrukce z překližkových přepážek s tuhým celobalsovým potahem potažená stříbřitou nažehlovací fólí Oracover. Přístup k palubní elektronice zajišťuje odnímatelný kryt kabiny pod čirou "bublinou" najdete makety palubních desek, sedaček a řídících pák, za něž můžete usadit svazarmovského pilota, který samozřejmě ve stavebnici nechybí. V přídi modelu najdete nastavitelnou motorovou přepážku, na niž můžete namontovat motor v zadní montáži.
Dvoudílné křídlo nasouvané z boku na dvě spojky z duralových trubek je klasické konstrukce s torzní skříní s balsovým tuhým potahem a potahem nažehlovací fólií Oracover. Křidélka a klapky jsou ovládány vždy párem serv s krátkými přímými táhly; realisticky tlustý profil křídla s klenutou střední křivkou dává dostatek prostoru pro použití běžných mikroserv.
Ocasní plochy v klasickém uspořádání jsou celobalsové, vodorovný stabilizátor i kýlovka mají celobalsový potah; celý ocas je opět potažen Oracoverem. Směrovka a poloviny výškovky jsou ovládány prostřednictvím drátových táhel mikroservy uloženými v kokpitu.
Přistávací zařízení je tvořeno jedním neodpruženým kolem napůl vyčnívajícím z obrysu trupu.
Pro ovládání modelu budete potřebovat sedm mikroserv – můžete použít běžná HS-81 nebo HS-82MG, na směrovku raději HS-85BB nebo HS-85MG.
RC souprava by měla být nejměně sedmikanálová počítačová.
Motorizace modelu: Blaník můžete pohánět motorem umístěným v přídi trupu se sklopnou vrtulí na holém trámci bez kuželu – takové řešení je takřka neviditelné, ať už motor běží nebo ne. Dostatečný výkon zajistí střídavý elektromotor třídy AXI 2826 napájený z 3-4S LiPo akumulátoru.
Stavebnice obsahuje: konstrukční trup, křídla a ocasní plochy potažené Oracoverem, sadu příslušenství, arch samolepek a návod.
Délka | 1410 mm |
Rozpětí | 2700 mm |
Hmotnost | 2500 g |
Náročnost pilotáže | P2,P3 |
Ovládané funkce | S,V,K(2),M,F(2) |
Plocha křídla | 56.2 dm2 |
Stavební náročnost | S2 |
RC modely / RC letadla / RC modely / Rychlostavebnice / Větroně / Polomakety |