„Bezmotorová stíhačka“ – to je přezdívka, jíž se dostalo československému akrobatickému větroni LF-107 Luňák. A opravdu, štíhlý trup elegantních tvarů s kapkovitým krytem kabiny jako „od Mustanga“ a především výkony téhle legendy s maximální povolenou rychlostí až 300 km/h dávaly pilotovi pocit, že sedí v něčem docela jiném. První Luňák létal v roce 1948, sériová výroba v letech 1950-51 dala 75 kusů. Po delší době „uzemnění“ v 70. a 80. letech bylo několik strojů rekonstruováno a létají dodnes. Trup a ocasní plochy Luňáku posloužily při vývoji LF-207 Laminár, jednomu z prvních (ne-li vůbec prvnímu) větroni s moderním laminárním profilem křídla.
Šestimetrový Luňák z produkce firmy Black Horse určený především pro aerovlek a svahové létání. V jeho konstrukci se také počítá s motorizací instalací střídavého elektromotoru výkonové třídy AXI 5345-5360 se sklopnou vrtulí do přídě modelu.
Trup tvoří lehká konstrukce z překližkových přepážek s tuhým celobalsovým potahem potažená nažehlovací fólí Oracover. Pro snadnější přepravu jze trup rozdělit na dvě poloviny spojované duralovými trubkami a šrouby; dělící rovina probíhá těsně za odtokovou hranou křídla. Přístup k palubní elektronice zajišťuje odnímatelný kryt kabiny - pod čirou "bublinou" najdete maketu palubní desky a pilota se soustředěným výrazem zkušeného akrobatického pilota. V přídi je připraveno posuvné překližkové lože pro upevnění elektromotoru v zadní montáži.
Čtyřdílné křídlo nasouvané z boku na spojku tvořenou dvěma robustními duralovými trubkami je klasické konstrukce s torzní skříní s balsovým tuhým potahem a potahem nažehlovací fólií Oracover. Vnější části křídel s křidélky jsou demontovatelné, spojují se dvěmi duralovými trubkovými spojkami a zajišťují šrouby. Křidélka i klapky jsou ovládány dvěma servy s krátkými přímými táhly; realisticky tlustý profil křídla s klenutou střední křivkou dává dostatek prostoru pro použití serv libovolné velikosti.
Ocasní plochy v klasickém uspořádání jsou celobalsové, vodorovný stabilizátor má celobalsový potah; celý ocas je opět potažen Oracoverem. Pro snadnější přepravu jsou vodorovná i svislá ocasní plocha demontovatelné, upevňované šrouby. Poloviny výškovky jsou ovládány prostřednictvím krátkých drátových táhel silnými servy standardní velikosti uloženými ve vodorovném stabilizátoru. Směrovka je ovládána pomocí lankových náhonů servem umístěným v kokpitu.
Přistávací zařízení je tvořeno jedním neodpruženým kolem napůl vyčnívajícím z obrysu trupu a kluznou ostruhou.
Pro ovládání modelu budete potřebovat šest silných serv standardní velikosti s tahem cca 10 kg.cm, pro směrovku 15-20 kg.cm.
RC souprava by měla být počítačová s aspoň 9 kanály.
Motorizace modelu: Luňák můžete pohánět motorem umístěným v přídi trupu se sklopnou vrtulí na holém trámci bez kuželu – takové řešení je takřka neviditelné, ať už motor běží nebo ne. Dostatečný výkon zajistí střídavý elektromotor třídy AXI 5345 s dvanáctičlánkovým LiPo akumulátorem.
Stavebnice obsahuje: konstrukční trup, křídlo a ocasní plochy potažené Oracoverem, sadu příslušenství, ochranné přepravní návleky pro hlavní části modelu, startovací vozík pro vzlet ze země a návod.
Délka | 2800 mm |
Rozpětí | 6000 mm |
Hmotnost | 18500 g |
Náročnost pilotáže | P3,P4 |
Ovládané funkce | S,V(2),K(2),M,F(2) |
Stavební náročnost | S3 |
RC modely / RC letadla / RC modely / Rychlostavebnice / Větroně / Polomakety |