Kanadský Noorduyn Norseman z roku 1935 představuje pravzor lehkých dopravních hornoplošníků s krátkým vzletem a přistáním pro „bush flying“, létání v drsných podmínkách severské či tropické divočiny. Robustní konstrukce z ocelových trubek s plátěným potahem dovolovala jednoduché opravy v polních podmínkách, hvězdicový motor Pratt & Whitney Wasp o 600 koních zase dával dostatek výkonu, ať už Norseman měl namontována kola, lyže nebo plováky. Za druhé světové války se vyráběly stovky strojů, které sloužily v americkém letectvu pod označením C-64 Norseman. Jeden z nich se také zřejmě stal hrobem pro legendárního kapelníka Glenna Millera – 15. prosince 1944 jeho Norseman zmizel beze stopy při přeletu kanálu La Manche.
Polomaketa kanadského lehkého dopravního hornoplošníku pro pohon dvoutaktním žhavíkem 8,5-10 ccm, čtyřtaktem 10-13 ccm, benzínovým motorem 15 ccm nebo střídavým elektromotorem třídy AXI 4120 s 5-6S LiPo. Dokončení modelu jde rychle, nebudete potřebovat drahá serva ani extra nákladnou RC soupravu; a letové vlastnosti klasického kabinového hornoplošníku s přiměřeně robustním duralovým podvozkem jsou příjemné a bez záludností.
Trup modelu je klasické konstrukce v kombinaci balsa /lehká překližka, motorový kryt je laminátový, odnímatelný. Serva a ostatní elektronika jsou uložena v prostoru kabiny; směrovka i výškovka je ovládána pomocí drátových táhel. Přístup k elektronice umožňuje odnímací kryt na spodku trupu, přístup k nádrži/pohonnému akumulátoru poskytuje odnímatelná přední část kabiny. Stavebnice obsahuje díly pro montáž spalovacího motoru (na stavitelné plastové lože v poloze hlavou doprava a mírně dolů) i elektromotoru (v zadní montáži na překližkovou desku s pomocí distančních sloupků).
Dvoudílné křídlo s profilem Clark Y s polovinami nasouvanými z boku na duralovou trubkovou spojku je klasické celobalsové konstrukce. Křidélka i klapky jsou ovládány vždy 2 nezávislými servy uloženými v křídle.
Ocasní plochy jsou rovněž klasické celobalsové konstrukce.
Celý model je potažem nažehlovací fólií Oracover.
Podvozek je ostruhového typu s duralovými hlavními nohami. Ostruha je řiditelná, spřažená se směrovkou.
Pro ovládání modelu budete potřebovat aspoň sedmikanálovou počítačovou souprava umožňující nezávislé ovládání křidélek a klapek. Serva vyhoví kvalitní standardní s tahem 3-5 kg.cm.
Stavebnice obsahuje: postavený trup, křídlo a ocasní plochy potažené nažehlovací fólií Oracover, laminátový kryt motoru, duralový podvozek, řiditelnou ostruhu, kola, palivovou nádrž, sadu drobného příslušenství, arch samolepek a obrázkový návod.
Délka | 1180 mm |
Rozpětí | 1840 mm |
Hmotnost | 3200 g |
Náročnost pilotáže | P2,P3 |
Ovládané funkce | S,V,K(2),M,F(2) |
Plocha křídla | 46.2 dm2 |
Stavební náročnost | S1 |
RC modely / RC letadla / RC modely / Rychlostavebnice / Polomakety / Vojenské / Rozpětí 1,7-2m |