Boeing-Stearman Model 75 neboli PT-17 "Kaydet" amerického armádního letectva alias NS-1 až NS-5, jak jej označovalo námořnictvo, byl velkosériově vyráběný dvoumístný cvičný dvojplošník, na němž se v průběhu II. světové války vycvičily desetitisíce spojeneckých pilotů. Po válce byly přebytečné stroje prodány civilním uživatelům, kterým sloužily pro akrobatické a sportovní létání, "práškovaly" pole a hrály v neuvěřitelném množství filmů, v nichž představovaly sebe, stejně jako mnoho jiných typů letadel. Jeden PT-17 mj. vlastní a létá i televizní "Profesionál z CI-5" Ray Doyle - britský herec Martin Shaw.
Náš nový Stearman zhotovený z téměř nerozbitného extrudovaného pěnového polypropylenu (EPP) je ideální rekreační akrobatický dvojplošník v té nejpraktičtější velikosti - právě tak na zadní sedadlo auta. Množství maketových detailů (včetně velmi hezkého hvězdicového motoru a funkčních pozičních světel) a celkově realistické provedení a dobré letové vlastnosti činí EPP Stearmana vhodným pro pilota, který spolehlivě zvládá létání s modely s křidélky...
Trup modelu z pěnového EPP (s integrální svislou ocasní plochou) je dodáván s namontovaným střídavým motorem s rotačním pláštěm (C3536-850), s osazeným 35 A střídavým regulátorem se stabilizátorem napájení BEC a servy směrovky a výškovky. Snadný přístup k palubní elektronice zaručuje odnímatelná horní část trupu; prostor pro akumulátory s mřížovanou krytkou pro dobré chlazení je na spodní části přídě trupu. S modelem je dodávána maketová dvoulistá vrtule o průměru 11".
Křídla, rovněž z pěnového EPP s polosouměrným profilem, jsou jednodílná. Spodní křídlo se k trupu upevňuje zespodu 4 šrouby. Horní křídlo je upevněno šrouby k trupu prostřednictvím dvojice vzpěr baldachýnu a další dvojicí vzpěr k dolnímu křídlu. Vzhledem k přijatelným rozměrům nejspíše budete model přepravovat vcelku - ale v případě krajní nouze stačí odmontovat vzpěry baldachýnu a spodní křídlo od trupu a křídla sejmout (po odpojení kabeláže) jako celek. Křidélky je opatřeno pouze spodní křídlo; křidélka jsou ovládána dvěma servy uloženými ve spodním křídle. Před připojením táhel doporučujeme kormidla "rozpohybovat" opakovaným opatrným vychylováním nahoru a dolů resp. vlevo a vpravo.
Svislá ocasní plocha je integrální součástí trupu, vodorovná ocasní plocha je k trupu přilepena napevno. Kormidla jsou ovládána servy uloženými v prostoru kabiny pomocí drátových táhel.
Podvozek je pevný drátový s plastovými maketovými kryty, ostruha je otočná, spřažená s ovládáním směrovky.
Pro model budete potřebovat Li-poly tříčlánky 1800 mAh se zatížitelností 25C - tato velikost je optimální z hlediska rozměrů i hmotnosti.
K ovládání modelu budete potřebovat přinejmenším čtyřkanálovou RC soupravu. Při zapojování přijímače se řiďte návodem k obsluze vaší RC soupravy. Ovládána jsou křidélka, směrovka, výškovka a otáčky motoru; poziční světla jsou připojena "napevno", napájejí se z přijímače.
ARF stavebnice obsahuje: téměř hotový model se střídavým motorem, dvoulistou vrtulí s kuželem, regulátorem otáček, 4 servy, sadu příslušenství, kontaktní lepidlo na EPP, obrázkový návod popisující montáž i létání s modelem.
Délka | 850 mm |
Rozpětí | 1050 mm |
Hmotnost | 1060 g |
Náročnost pilotáže | P2,P3 |
Ovládané funkce | S,V,K(2),M |
Plocha křídla | 30.1 dm2 |
Stavební náročnost | S1 |
RC modely / RC letadla / RC modely / RC Sety / Pro pokročilé / ARF |