Firma de Havilland, známá na svou dobu progresívními aa rychlými lehkými bombardéry DH-4 a DH-9 z konce první světové války, na přelomu 20. a 30. let minulého století trochu zaspala. Po léta konstruovala a stavěla elegantní dvou- nebo dokonce čtyřmotorové "moderní" kabinové dvojplošníky pro dopravu na krátkých tratích. Nejznámějším z nich je patrně model DH.89 Dragon Rapide, který se také vyráběl pro RAF jako dopravní a cvičný s bojovým jménem "Dominie". Dragon Rapidy létají dodnes - pokud navštívíte Velkou Británii, díky Classic Wings (2 stroje) nebo dalším provozovatelům se můžete vrátit v čase a okusit pohodlí dopravního letadla z 30. let. Vyhlídkový let třeba nad Duxfordem je zážitek na celý život. Pozor, maximální povolená váha cestujícího je 20 kamenů!
Stavebnice americké firmy DUMAS Aircraft představuje ideální stroj pro pokročilého modeláře/stavitele, který má již větší zkušenosti se stavbou malých modelů poháněných gumovým svazkem nebo větroňů a pilotáží RC modelu s ovládaných kolem všech tří os. Opravdu důkladně si užijete "žbrdličkovou" kostru trupu i křídel, potahování papírem a lakování - práce "jako na kostele", ale jde to díky vysoce předpracovaným laserem vyřezávaným dílům jako po másle.
Stavebnice RC polomakety britského dopravního dvojplošníku určená pro pohon 2 elektromotory. Model je klasické celobalsové konstrukce v rozsypu s laserem vyřezávanými dřevěnými díly, maketovými doplňky z vakuově tvářeného plastu, plastovými díly zhotovenými vstřikovým lisováním a z kovu. Trup je konstruován běžnou minimaketářskou technologií z bočnic slepených z balsových nosníků, které spojíte polopřepážkami a příčkami do příhradového rámu. Výsledné tvary získáte po nalepení dalších dodatečných podélníků. Křídlo je klasické konstrukce z nosníků a žeber, ocasní plochy z balsových lišt a laserem vyřezávaných dílů. Drobnou "vychytávkou" je zhotovování obvodových dílů ocasních ploch z balsových pásků laminovaných za mokra. Získáte tak snadno překvapivě pevné a velmi lehké díly - a bez použití uhlíku! Výkresy potřebných šablon opět najdete v návodu. Celý model můžete potáhnout papírem dodávaným ve stavebnici nebo vhodnou lehkou nažehlovací fólií s malou smrštivostí, jako je Airspan nebo Litespan.
Dragon Rapide je konstruován pro pohon dvěma malými stejnosměrnými motory s převodovkou - např. pohonnou jednotkou GWS, která jsou zakresleny na plánu. V dnešní době nejspíše zvolíte malý střídavý motor - v takovém případě budete muset překonstruovat motorové lože (doplňte novou motorovou přepážku z 1,5-2 mm březové překližky). Celkem snadno by to mělo jít při použití "oběžky" o průměru 22 mm, jako je Himax C2212-1180 používaný v modelech Merlin od Multiplexu. S běžnější oběžkou o průměru 28 mm je to vzhledem k malé šířce motorových gondol větší výzva - motor (v normální poloze s kleštinovým unašečem pro vrtuli) můžete upevnit za čelo pomocí "L" držáku z 1 mm duralového plechu a upevněného k překližkovému "jazyku" nebo silnějšímu smrkovému nosníku pod motorem. "Jazyk" nebo nosník se zakotví do motorové přepážky a vyztuží vzpěrami podobně, jako je to zakresleno na plánu pro pohonnou jednotku GWS. Pro pohodové létání stačí elektromotory třídy AXI 2208 a Li-poly dvou- nebo tříčlánek 1100-1300 mAh. "Namotorování" doporučujeme nepřehánět - je to park-flyer, ne raketa. Pro vzlet z asfaltové dráhy můžete použít vrtule o průměru až 7 palců, pro létání ze vzorně zastřiženého pažitu je bezpečnější volit vrtule jen šestipalcové (viz tabulka).
Stavebnice obsahuje: balsové laserem vyřezávané díly, balsové nosníky, vakuově lisované díly (kryty motorů, kryt kabiny...), ocelovou strunu na podvozek a další drobné díly, lehká pěnová kola, barevný potahový papír, aršík samolepek, stavební plán.
Délka | 762 mm |
Rozpětí | 1067 mm |
Náročnost pilotáže | P2,P3 |
Ovládané funkce | S,V,K,M(2) |
Plocha křídla | 18.8 dm2 |
Stavební náročnost | S3 |
RC modely / RC letadla / RC modely / Stavebnice / Polomakety / Rozpětí 1-1,4m |