Dvoumotorový dopravní dolnoplošník Douglas DC-3 znamenal pravou revoluci v dějinách letecké dopravy. Odhlédneme-li od důsledného uplatnění dodnes platných konstrukčních principů stavby celokovových letadel, jak je u "Douglasů" zavedl geniální Jack Northrop, letecké společnosti dostaly poprvé letoun, který byl rychlý, pohodlný, měl vysokou přepravní kapacitu a jeho provoz byl tak ekonomický, že snížené ceny letenek učinily leteckou osobní dopravu masovou záležitostí. V roce 1938 DC-3 přepravily 80% všech platících pasažérů na linkách v USA! Stejně jako civilní DC-3 si nesmrtelnou slávu získal i vojenský transportní C-47 Skytrain neboli Dakota, jak znělo bojové jméno u britské RAF, které se stalo všeobecně vžitým označením tohoto stroje. Když se podíváte pozorně na Boeing nebo Airbus, kterým jste letěli na dovolenou, zjistíte, že lidé stále v zásadě nelétají ničím jiným, než "Dakotou". Pokud se některý z výrobců pokusil zavést nezvykle tvarovaný, teoreticky super pokrokový letoun, nikdy s ním neměl velký úspěch - protože každý přece ví, že správný "dopravák" vypadá jako Dakota!
Stavebnice makety dopravního dolnoplošníku, statický model s propracovanými maketovými detaily v muzejní kvalitě v měřítku 1:32. Návod a plán umožňují model postavit jako civilní DC-3 nebo vojenský transportní C-47.
Model je klasické celobalsové konstrukce v rozsypu s předseknutými dřevěnými díly, maketovými doplňky z vakuově tvářeného plastu, plastovými díly zhotovenými vstřikovým lisováním a předseknutými díly z "plastikové překližky", lehkého a pevného materiálu nahrazujícího klasickou překližku. Trup je samozřejmě konstruován pravou minimaketářskou technologií s přepážkami a větším množstvím podélníků, které umožňují věrně reprodukovat oblé tvary. Staví ve dvou krocích - díky "rozříznutí" ve svislé rovině postavíte přímo na pracovní desce nejprve jednu polovinu trupu, a k ní poté "dolepíte" polovinu druhou. Tak je zajištěno, že i trup komplikovaných tvarů postavíte rovný a souměrný, bez potřeby jakýchkoliv speciálních přípravků. Vzhledem k tomu, že jde o model pro pokročilého stavitele, měli byste již mít předchozí zkušenosti s klasickou stavbou.
Stavebnice obsahuje: balsové předseknuté díly, balsové nosníky, předseknuté díly z plastikové překližky, vakuově lisované maketové díly (kryt motorů, motory, příď trupu...), plastová kola, ocelovou strunu na podvozek a další drobné díly, potahový papír, aršík mokrých obtisků, stavební plán.
Tip pro stavbu: Předseknuté díly NEVYLAMUJTE! Prkénko otočte, položte na pracovní desku a lehce přebruste jemným brusným papírem (č. 220 nebo jemnější). Díly je potom možné snadněji oddělit; pokud by stále byly některými vlákny dřeva "vázány" k prkénku, opatrně díl oddělte ostrým modelářským nožem (vhodný je např. nůž Excel č.1 s čepelí č.11).
Délka | 613 mm |
Rozpětí | 876 mm |
Ovládané funkce | žádné |
Stavební náročnost | S3 |
RC modely / RC letadla / Statické modely |