Střemhlavé bombardovací dvojplošníky Henschel HS-123 jsou velmi těsně spjaty s historií nacistického Německa a budováním jeho branné moci. Stroj vznikl dle propozic vydaných v roku 1933; prototyp v roce 1935 padl do oka slavnému esu z první světové války, generálu Ernstu Udetovi, což mu zaručilo přijetí do výzbroje vznikající Luftwaffe. HS-123 fašistické Legie Condor se výborně osvědčily ve Španělsku, 12 strojů bojovalo naopak proti Japonsku v Čankajškově letectvu, Henschely spolu s modernějšími Stukami Ju-87 měly velký podíl na rozdrcení Polska i Francie - až nakonec zmrzly nad širými pláněmi Ruska. Do konce války se používaly k boji proti partyzánům, pro vlek kluzáků a v dalších pomocných službách.
Náš nový HS-123 zhotovený z téměř nerozbitného extrudovaného pěnového polypropylenu (EPP) je ideální rekreační akrobatický dvojplošník v té nejpraktičtější velikosti - právě tak na zadní sedadlo auta. Množství maketových detailů (včetně funkčních pozičních světel) a celkově realistické provedení a dobré letové vlastnosti činí EPP "Pra-štuku" vhodnou pro pilota, který spolehlivě zvládá létání s modely s křidélky...
Trup modelu z pěnového EPP (s integrální svislou ocasní plochou) je dodáván s namontovaným střídavým motorem s rotačním pláštěm (C3536-850), s osazeným 35 A střídavým regulátorem se stabilizátorem napájení BEC a servy směrovky a výškovky. Snadný přístup k palubní elektronice zaručuje odnímatelná horní část trupu; prostor pro akumulátory s mřížovanou krytkou pro dobré chlazení je na spodní části přídě trupu. S modelem je dodávána maketová dvoulistá vrtule o průměru 11".
Křídla, rovněž z pěnového EPP s polosouměrným profilem, jsou jednodílná. Spodní křídlo se k trupu upevňuje zespodu 4 šrouby. Horní křídlo je upevněno šrouby k trupu prostřednictvím dvojice vzpěr baldachýnu a další dvojicí vzpěr k dolnímu křídlu. Vzhledem k přijatelným rozměrům nejspíše budete model přepravovat vcelku - ale v případě krajní nouze stačí odmontovat vzpěry baldachýnu a spodní křídlo od trupu a křídla sejmout (po odpojení kabeláže) jako celek. Křidélky je opatřeno pouze horní křídlo; na spodním křídle najdete vztlakové klapky. Máte-li na to dostatečně "chytré rádio", můžete zkusit klapky mixovat pro zvýšení obratnosti i jako křidélka. Křidélka a klapky jsou ovládány vždy dvěma servy uloženými v křídlech. Před připojením táhel doporučujeme kormidla "rozpohybovat" opakovaným opatrným vychylováním nahoru a dolů resp. vlevo a vpravo.
Svislá ocasní plocha je integrální součástí trupu, vodorovná ocasní plocha je k trupu přilepena napevno. Kormidla jsou ovládána servy uloženými v prostoru kabiny pomocí drátových táhel.
Podvozek je pevný drátový s plastovými maketovými kryty, ostruha je otočná, spřažená s ovládáním směrovky.
Pro model budete potřebovat Li-poly tříčlánky 1800 mAh se zatížitelností 25C - tato velikost je optimální z hlediska rozměrů i hmotnosti.
K ovládání modelu budete potřebovat přinejmenším pětikanálovou RC soupravu. Při zapojování přijímače se řiďte návodem k obsluze vaší RC soupravy. Ovládána jsou křidélka, směrovka, výškovka a otáčky motoru; poziční světla jsou připojena "napevno", napájejí se z přijímače.
ARF stavebnice obsahuje: téměř hotový model se střídavým motorem, dvoulistou vrtulí s kuželem, regulátorem otáček, 6 servy, sadu příslušenství, kontaktní lepidlo na EPP, obrázkový návod popisující montáž i létání s modelem.
Délka | 870 mm |
Rozpětí | 1030 mm |
Hmotnost | 1240 g |
Náročnost pilotáže | P2,P3 |
Ovládané funkce | S,V,K(2),M,F(2) |
Plocha křídla | 24.1 dm2 |
Stavební náročnost | S1 |
K21RC22020 | RAY programovací karta pro R-12/70A BEC |
RC modely / RC letadla / RC modely / RC Sety / Pro pokročilé / ARF |