Tak jako je "Létající pevnost" B-17 symbolem spojeneckého bombardéru, synonymem pro průzkumné a protilodní/protiponorkové létací čluny je Consolidated PBY Catalina. Charakteristicky tvarované letouny s křídlem posazeným nad trupem na pylonu a zasklenými "boulemi" pozorovacích stanovišť na bocích prostě pozná každý na první pohled. V průběhu války Cataliny sloužily nad všemi moři, v černém nátěru s radarem podnikaly noční torpédové útoky proti japonským lodím (přezdívalo se jim "Black Cat", Černá kočka), protiponorkové varinaty nosily kromě hlubinných pum i akustická torpéda Fido (oficiálně Mk.24 Mine), na sklonku války potom ve výstupku na zádi detektor magnetických anomálií (MAD) a retrorakety odpalované dozadu dolů při průletu nad ponořenou ponorkou (těmto strojům se říkalo pochopitelně "MAD Cat" - což znamená také Šílená kočka)...Cataliny létají dodnes jako nákladní letadla, protipožární "vodní bombardéry"...
PBY Catalina ARF ze série ElectriFly je létající člun s laminátovým trupem a nosnými plochami i lehké celobalsové konstrukce s potahem nažehlovací fólií MonoKote určený pro pohon dvěma střídavými elektromotory třídy AXI 2212. Vyniká výbornými letovými výkony a vpravdě maketovým letovým projevem, včetně vzletu a přistání na vodě. Dodává se jako ARF stavebnice se sestavenými a potaženými díly, což umožňuje velmi rychlé dokončení do letového stavu během několika málo hodin.
Trup je lehká laminátová skořepina s již vlepenými přepážkami a vnitřními výztuhami a integrální kýlovkou. Prostor pro akumulátory se nachází v přední části trupu; je snadno přístupný díky odnímatelnému krytu kabiny. Serva směrovky a výškovky (10-12 g pikoserva s tahem aspoň 2 kg.cm - doporučujeme HS-65HB) jsou umístěna v zadní části trupu pod prosklenými "boulemi" pro pozorovatele a kormidla ovládají drátovými lanovody. Vodní kormidlo umístěné na spodku zadní části trupu je spřaženo se směrovkou.
Křídlo a je lehké celobalsové konstrukce s potahem nažehlovací fólií MonoKote. Křídlo se k trupu upevňuje pomocí šroubů, vzpěry křídla jsou pouze maketovým doplňkem, nenesou zatížení. Vyrovnávací plováky jsou lehké plastové výlisky. Křidélka jsou ovládána dvěma pikoservy (s tahem aspoň 1,3 kg.cm - doporučujeme HS-55 nebo silnější).
Ocasní plochy jsou celobalsové, potažené nažehlovací fólií MonoKote.
Pro realistický letový projev je vhodné model pohánět střídavými elektromotory třídy AXI 2212 s 18-25 A regulátory napájenými z tříčlánkového Li-poly akumulátoru cca 2600-3300 mAh (vzhledem k poměrně krátké přídi doporučujeme volit akumulátor o co největší kapacitě, aby nebylo nutné model dovažovat olovem). Motory volte tak, aby dosahovaly dobrého výkonu s 8" vrtulí (200 mm) - to je maximum dané vzdáleností motorových gondol od trupu a od sebe navzájem.
Pro ovládání modelu vystačí i běžná čtyřkanálová RC souprava - v tom případě je třeba serva křidélek zapojit pomocí Y-kabelu. Ideální je pěti- nebo šestikanálová počítačová RC souprava umožňující nezávislé ovládání serv křidélek.
Stavebnice obsahuje: laminátový trup, sestavené a potažené nosné plochy, překližková motorová lože, plastové motorové gondoly a vyrovnávací plováky, průhledné kryty stanovišť pozorovatelů/střelců, "lodní" stojánek na model, sadu drobného příslušenství a návod.
Délka | 870 mm |
Rozpětí | 1360 mm |
Hmotnost | 1360 - 1470 g |
Náročnost pilotáže | P2,P3 |
Ovládané funkce | S,V,K(2),M |
Plocha křídla | 25.5 dm2 |
Stavební náročnost | S1 |
K2GPMQ4485 | Samolepící závaží segmentované 6oz (170g) | |
K2TOPQ5700 | Magnetický vyvažovák vrtulí a rotorů | |
K2GPMR2400 | Přípravek pro určování těžiště | |
K2GPMR2405 | Měřič výchylek kormidel |
RC modely / RC letadla / RC modely / Rychlostavebnice / Polomakety / Vojenské / Rozpětí 1-1,4m |