Westland Lysander vznikl v polovině 30. let jako „letoun pro spolupráci s armádou“ – očekával se od něj průzkum, doručování zpráv, bombardování a ostřelování pozemních jednotek. Po aerodynamické stránce to byl na jednu stranu velmi propracovaný stroj – křídlo se štěrbinovými klapkami a sloty a nastavitelný vodorovný stabilizátor mu umožňovaly extrémě krátký vzlet a přistání stejně jako minimální rychlost pouhých 104 km/h – ale v podmínkách roku 1940 mu jeho koncepce velkého a nepříliš rychlého vyztuženého hornoplošníku s pevným podvozkem dávala jen malou šanci na přežití. Ze 175 Lysanderů nasazených ve Francii jich RAF ztratila 118; abychom byli k němu spravedliví, stejně zoufale si vedly podobné stroje ostatních armád, včetně německých Hs-126. Lysandery byly poté staženy k výcviku, používaly se pro vlekání cvičných terčů, hojně byly nasazovány pro leteckou záchrannou službu a největší slávu si dobyly při zásobování odbojářů v okupované Francii – při nočních letech se dokonale využil jejich krátký vzlet a přistání.
ARF stavebnice britského průzkumného a spojovacího letadla klasické celobalsové konstrukce pro pohon žhavícím dvoutaktem 7,5-8,5 ccm, čtyřtaktem 8,5-10 ccm nebo střídavým elektromotorem třídy AXI 4120 s napájením ze 6S LiPO akumulátoru pro zkušené piloty. Skoro dvoumetrový Lysander je ideálním projektem pro modeláře, který má již zkušenosti s modely pro motory 6,5-10 ccm, a hodlá se pustit do létání s maketami. Díky vysokému stupni "předpostavení" jde dokončení modelu celkem rychle a snadno.
Trup je klasické konstrukce z balsy a překližky s odnímatelným laminátovým krytem motoru a průhledným krytem kabiny. Spalovací motor se montuje v poloze hlavou do strany a mírně dolů na odpovídající lože na překližkovou motorovou přepážku s pomocí dodávaného plastového stavitelného lože. Elektromotor snadno upevníte v zadní montáži. Prostor pro serva směrovky a výškovky se nachází v trupu; snadný přístup zajišťuje odnímatelná přední horní část trupu.
Dvoudílné křídlo s polosouměrným profilem je klasické konstrukce s balsovými žebry a tuhým potahem. Křídlo se nasouvá z boku na duralovou trubkovou spojku, zajištěno je vzpěrami a šrouby. Křidélka jsou ovládána párem serv umístěných v křídle.
Ocasní plochy jsou celobalsové. Serva směrovky a výškovky jsou uložena v trupu; směrovka se spřaženou ostruhou i výškovka jsou ovládány pomocí drátových táhel.
Celý model je potažen stříbřitou nažehlovací fólií Oracover, všechny laminátové díly jsou nastříkané barvami odolnými vůči účinkům paliva.
Podvozek je pevný ostruhového typu s duralovými hlavními nohami opatřenými aerodynamickými kryty.
Pro ovládání modelu budete potřebovat nejméně šestikanálovou RC soupravu. Serva vyhoví standardní 3-5 kg.cm, v případě elektroletu můžete ušetřit na váze použitím silných miniserv.
Stavebnice obsahuje: postavený a nažehlovací fólií potažený trup, křídlo a ocasní plochy, nastříkaný laminátový kryt motoru, kola, sadu příslušenství, maketový interiér kabiny a obrázkový návod.
Délka | 1182 mm |
Rozpětí | 1900 mm |
Hmotnost | 3400 - 3600 g |
Náročnost pilotáže | P2,P3 |
Ovládané funkce | S,V,K(2),M |
Plocha křídla | 43.8 dm2 |
Stavební náročnost | S2 |
RC modely / RC letadla / RC modely / Rychlostavebnice / Polomakety / Vojenské / Rozpětí 1,7-2m |