V roce 1916, pod vlivem příšerných ztrát obchodních lodí Dohody způsobovaných německými ponorkami, náměstek ministra námořnictva Franklin D. Roosevelt zadal US Navy konstrukci protiponorkového plavidla, které by mohlo být v případě vstupu Spojených států do války rychle stavěno ve velkých počtech v malých civilních loděnicích. Výsledkem byl stíhač ponorek s dřevěným trupem o délce 100 stop poháněný trojicí benzínových motorů o 220HP s max. rychlostí 18 uzlů. Výzbroj tvořilo třípalcové dělo na přídi, dva kulomety Colt a vrhač hlubinných náloží na zádi. Od července 1917 do začátku roku 1919 vychrlily americké loděnice 441 člunů, které sloužily nejen v americkém, ale také ve francouzském námořnictvu (100 lodí). Operovaly z britských přístavů, ale bojovaly i ve Středomoří, kde se mj. podílely na hlídkování podél protiponorkové sítě uzavírající Otrantský průliv, a bez velkých úspěchů bránily kapitán-poručíku Hudečkovi a ostatním rakousko-uherským a německým ponorkářům v pronikání z Jaderského do Středozemního moře.
Stavebnice amerického stíhače ponorek v rozsypu v měřítku 1:35 pro pohon elektromotorem řady pro mírně pokročilé stavitele. Díky vysokému předpracování většiny dílů není stavba nijak zvlášť náročná na zručnost a dílenské vybavení - ale samozřejmě pečlivá a trpělivá práce je v lodním stavitelství nezbytná pro dosažení dobrého výsledku. Pro lepení budete potřebovat střední a husté vteřinové lepidlo, "acetonové" modelářské lepidlo, epoxid a lepidlo pro lepení plastikových modelů. Vlastní stavba probíhá dle perspektivních výkresů zobrazujících detailně konstrukci dané části lodi, pro vybrané klíčové kroky (jako je stavba kostry trupu) slouží stavební přípravky z předseknutých překližkových dílů. Zhotovování doplňků jako jsou třeba žebříky usnadňují předtištěné šablony v měřítku 1:1.
Trup je tvořen (stejně jako u skutečné lodi) kostrou, jejíž páteř tvoří kýl s nalepenými žebry - všechny díly jsou překližkové, vyřezávané laserem; stavební přípravky zaručující správné sestavení kostry jsou předseknuté. Obšívka trupu je tvořena balsovými lištami - použití měkkého dřeva usnadňuje ohýbání a tvarování planěk (bez nutnosti namáčení) i jejich následné broušení. Pro dosažení složitějších tvarů ale samozřejmě budete muset sáhnout po namáčení (ve zředěné čpavkové vodě 1:1 za studena nebo v horké vodě s přídavkem tekutého avivážního prostředku) - ale díky promyšlené konstrukci lodi jen vyjímečně. Paluba je překližková a nástavba je z vakuově lisovaných plastových dílů s balsovou a překližkovou kostrou z laserem vyřezávaných dílů.
Maketové doplňky jsou tvořeny škálou dílů z mosazného drátu, odlévaných z bílého kovu, dřeva a plastů. Pokud budete mít dostatek chuti a vytrvalosti, můžete model dále vylepšovat např. doplněním zasklených oken (v základním provedení jsou okna naznačena barvou) a vnitřního vybavení, funkčního osvětlení atd. Je jen na vás, jak si dáte na své práci záležet...
Pro pohon lodi slouží elektromotor řady 500 nebo 600 (není součástí stavebnice), napájený ze šestičlánkového NiMH nebo NiCd akumulátoru (vhodný je např. šestičlánek pro RC auta 1:10) či 6 V olověného akumulátoru. Lodní hřídel s pouzdrem a spojkou je rovněž třeba dokoupit - velmi vhodné jsou kompaktní hřídele s přímou spojkou a přírubou pro upevnění motoru. Pro dlouhé plavby při používání akumulátorů s velkou kapacitou doporučujeme doplnit vodní chlazení motoru.
Pro ovládání lodi postačí jakákoliv aspoň dvoukanálová RC souprava, obousměrný elektronický regulátor otáček aspoň 30A (dle motoru) a jedno standardní servo pro kormidlo.
Stavebnice obsahuje: laserem vyřezávané balsové a překližkové díly, vakuové výlisky záchranných člunů, desky z mikropěnového PVC s předseknutými díly, balsové a lipové nosníky, plastové tyčinky, odlévané kovové díly a další maketové příslušenství, sadu samolepek, výkres lodi v měřítku 1:1, obrázkový návod ke stavbě.
Délka | 953 mm |
Šířka | 121 mm |
Výška | 4190 mm |
Náročnost pilotáže | P1 |
Ovládané funkce | M,LK |
Stavební náročnost | S3 |
RC modely / Modely lodí / Motorové Elektro / Elektro / Stavebnice |