Legendární hornoplošník zkonstruovaný a za 60 dní postavený firmou Ryan, se kterým americký pilot Charles Lindbergh uskutečnil první sólový nonstop přelet Atlantického oceánu. Pro úplnost dodejme, že první etapový přelet Atlantiku uskutečnila skupina létacích člunů Curtiss NC amerického námořnictva (do Evropy doletěl stroj NC-4), první nonstop přelet potom ve dnech 14. a 15. června 1919 provedli Britové Alcock a Brown na dvoumotorovém bombardéru Vickers Vimy a první obousměrný přelet se v červenci téhož roku zdařil britské vzducholodi R-34 – někdy, zejména v podání "amerických soudruhů" to vyznívá, jakoby byl pětadvacetiletý poštovní pilot "Slim" Lindbergh vůbec první, kdo překonal Atlantik. I když nebyl úplně první, šlo o výkon opravdu fantastický. Za 33 a půl hodiny překonal vzdálenost 3610 mil mezi Rooseveltovým letištěm na Long Islandu ve státě New York a letištěm Le Bourget na okraji Paříže, kde přistál časně ráno 20. května 1927.
Stavebnice volně létající makety rekordního dálkového hornoplošníku určená pro pohon gumovým svazkem; návod a plán umožňují model postavit také jako volně létající s pohonem spalovacím motorem 0,8ccm, upoutaný model se spalovacím motorem 0,8-1ccm nebo jako statický model s propracovanými maketovými detaily v muzejní kvalitě v měřítku 1:16.
Model je klasické celobalsové konstrukce v rozsypu s předseknutými dřevěnými díly, maketovými doplňky z vakuově tvářeného plastu, plastovými díly zhotovenými vstřikovým lisováním a předseknutými díly z "plastikové překližky", lehkého a pevného materiálu nahrazujícího klasickou překližku. Trup je samozřejmě konstruován pravou minimaketářskou technologií s přepážkami a větším množstvím podélníků, které umožňují věrně reprodukovat oblé tvary. Staví ve dvou krocích - díky "rozříznutí" ve svislé rovině postavíte přímo na pracovní desce nejprve jednu polovinu trupu, a k ní poté "dolepíte" polovinu druhou. Tak je zajištěno, že i trup komplikovaných tvarů postavíte rovný a souměrný, bez potřeby jakýchkoliv speciálních přípravků. Vzhledem k tomu, že jde o malý model pro pokročilejšího stavitele, měli byste již mít předchozí zkušenosti s klasickou stavbou a zalétáváním modelů poháněných gumou.
Spirit of St. Louis je také vhodný pro konverzi na RC model s elektrickým pohonem - ačkoliv stavební plán tuto varintu nenabízí, pro zkušenějšího modeláře by to neměl být velký problém.
Stavebnice obsahuje: balsové předseknuté díly, balsové nosníky, předseknuté díly z plastikové překližky, vakuově lisované maketové díly (příď modelu, motor...), plastovou vrtuli s hřídelí a hlavicí, gumový svazek (guma 5x1mm), ocelovou strunu na podvozek a další drobné díly, plastová kola, potahový papír, rukojeť a vahadlo pro upoutaný model, aršík mokrých obtisků, stavební plán.
Tip pro stavbu: Předseknuté díly NEVYLAMUJTE! Prkénko otočte, položte na pracovní desku a lehce přebruste jemným brusným papírem (č. 220 nebo jemnější). Díly je potom možné snadněji oddělit; pokud by stále byly některými vlákny dřeva "vázány" k prkénku, opatrně díl oddělte ostrým modelářským nožem (vhodný je např. nůž Excel č.1 s čepelí č.11).
Ošetřování gumového svazku: Novou gumu opatrně vyperte v mýdlové vodě a nechejte uschnout. Poté ji namažte ricínovým olejem (prodává se v lékárnách) nebo silikonovou vazelínou na mazání rybářských vlasců (dostanete v prodejnách rybářských potřeb). Po létání svazek s modelu sejměte a uchovávejte jej v uzavřeném plastovém sáčku. Namazaný gumový svazek se odvíjí plynuleji a s menším třením - dává vyšší výkon a déle vydrží. Nový svazek je také vhodné nejprve zaběhnout - pro první 2-3 lety natáčejte jenom 80-100 otáček, teprve poté může bezpečně natáčet více.
Délka | 540 mm |
Rozpětí | 876 mm |
Náročnost pilotáže | P0 |
Ovládané funkce | žádné |
Stavební náročnost | S3 |
RC modely / RC letadla / Volně létající |